Dagtrip Of Vakantie Met Een Catamaran - Goede keuze
Een catamaran is een vaartuig met twee drijvende delen (de rompen), die boven de waterlijn parallel aan elkaar gemonteerd zijn. Door deze constructie heeft een catamaran een grote aanvangsstabiliteit, terwijl hij een lage weerstand heeft, hetgeen resulteert in een grotere snelheid dan bij gewone vaartuigen. Het woord "catamaran" komt uit het Tamil: "kattumaram" dat "bij elkaar gebonden bomen" betekent.
Als zeilschip is de catamaran populair, maar tegenwoordig worden ook snelle veerboten op deze wijze gebouwd. Bijvoorbeeld de hogesnelheidsferry van de Stena Line, een uit aluminium vervaardigde catamaran die tussen 1997 en 2007 de High-speed Sea Service (HSS)-passagiersdienst tussen Hoek van Holland en Harwich onderhield, heeft dit type in Nederland bekendgemaakt. Hierdoor duurt de overtocht van 37 km maar 45 minuten in plaats van twee uur.
Bij zeilcatamarans heeft die grote aanvangsstabiliteit ook een keerzijde. Waar de ballast van de kiel doeltreffender wordt naarmate de hellingshoek groter wordt, wordt de ballast in de rompen van de catamaran juist minder doeltreffend bij een grotere hellingshoek.
Doordat de neerwaartse trekkracht van het tuig wel sterker wordt naarmate de boot sterker helt, heeft iedere zeilcatamaran een punt waarop hij geen richtend vermogen heeft; hij verliest dus eigenlijk zijn evenwicht op een romp; daarvoorbij slaat de boot om. Bij een catamaran die omgeslagen is, is het oprichtend vermogen zelfs negatief: als de ene romp eenmaal over de andere heen getild is kan de boot door het gewicht van de bovenste romp en de wind in de trampoline ondersteboven worden geduwd.
Het grootzeil, dat vlak op het water ligt, vertraagt echter de kans om verder door te kenteren. Bovendien wordt er, ter voorkoming van kenteren, bij de moderne (sport)catamarans voor gezorgd dat de mast waterdicht is. Het drijvend vermogen van de mast voorkomt dus mede dat de boot doorkentert.
Een Catamaran Combineert Verschillende Voordelen - Lees verder
Om maar een paar voordelen van een catamaran naar Klein Curacao te noemen:
- Een catamaran blijft recht, dus ook op lange tochten is het comfortabel en bijvoorbeeld makkelijk om te koken.
- Je hebt veel uitzicht als je binnen zit, dus ook bij nachttochten kun je van binnenuit goed de wacht houden met ieder kwartier een rondje buiten. Beschutte kuip, het afdak is vaak veel groter en je zit al gauw 1,5 tot 2 meter van de zijkant van de boot.
- De ruimte op het dek, trampoline, kuip en binnen.
- Makkelijk voor anker, je blijft ook dan recht en komt makkelijker op ondiepe plekken.
- Zelfs met droogvallen blijft het comfortabel.
- Snelheid. Tenminste, als je een goed ontwerp hebt!
Natuurlijk heeft een catamaran ook nadelen: Duurder in de havens. Minder hoog aan de wind te zeilen. Maar daar heb je op je dagtocht excursie naar Klein Curacao zelf natuurlijk geen last van.
Je hoort op zo'n catamaran bij het aan de wind varen deze golfbreker wel altijd zijn werk doen, en de extra water-turbulentie tussen de rompen heeft een nadelig effect op de snelheid van het jacht. toe met het kwadraat van de windsterkte. Wie bij 15 knopen wind een kajuitwand van 5 x 1m tegen die wind in wil duwen heeft daar dus een 9 x zo grote kracht voor nodig dan bij 5 knopen wind.
Catamaran Charter naar Klein Curacao - Vraag hier info
Van Catalacs is bekend dat bij plotselinge windvlagen, bijvoorbeeld uit een onweersfront, de zeilen uit de lijken waaien voordat het jacht kan omslaan. Een paar nieuwe zeilen is goedkoper dan een uitgebreide reddingsoperatie. belasting- faciliteiten toestond aan eigenaren die hun schip in een chartervloot onderbrachten. Vooral de Franse Antillen en vloten langs de Middellandse Zee hebben hier enorm van geprofiteerd - Klein Curacao catamaran excursies.
Waarom Een Catamaran? - Lees verder
Hierdoor kan er gemakkelijk slechts één ligplaats worden gebruikt. Dit vereenvoudigt ook het heffen met een kraan en transport op een vrachtwagen. Daarnaast kunnen de afzonderlijke onderdelen, net als in de auto-industrie, in een modulair ontwerp worden geproduceerd. In het totaal worden op deze manier aanzienlijke kosten bespaard. In het schuifmechanisme van de drijvers zijn verschillende producten gebruikt van van fabrikant Igus.
Aan de achterkant van de catamaran zijn binnenin het vaartuig twee kabelrupsen geïnstalleerd en deze waarborgen een betrouwbare geleiding van de kabels wanneer de boot in elkaar is geschoven. Daarnaast zijn er acht lineaire geleidingen op de boeg en achtersteven aangebracht. Deze bevinden zich ook overdwars in het schip onder de hut.
Een catamaran is een perfecte zeilboot voor familie, vrienden of bedrijven. De stabiliteit is een belangrijk voordeel van een catamaran. Vooral mensen die last hebben van zeeziekte huren vaker een catamaran. Mensen die denken dat ze op een gezinscatamaran een gedeelte van de spanning opgeven doordat het schip stabieler is dan een monohull hebben het mis: de zeilsnelheid waarmee een catamaran door het water snijdt geeft een extra snelheidsgevoel.
Catamaran Huren In Het Prachtige Curaçao - Een goede keuze
Ankeren met een catamaran zal zelfs de meest verstokte enkelromp zeiler de voordelen van dergelijke schepen laten inzien. Door de beperkte diepgang kan men dicht bij het strand ankeren, en omdat catamarans zo stabiel zijn liggen ze veel comfortabeler dan monohulls. Weg is het stampen in de deining, voorbij is het rollen waarbij je voortdurend het lichaam schrap moet zetten.
De grote kuip waar men onder de bimini in de schaduw ligt is daardoor een veel prettiger plaats aan boord. Ook onder zeil is een catamaran stabieler. Kokkerellen aan boord wordt daardoor veel eenvoudiger. Er is meestal ook nog een apart verblijf aan dek voor het geval er een schipper meegaat. Zodoende hoeft deze geen gebruik te maken van de accommodatie benedendeks. Benedendeks is eigenlijk niet de juiste benaming voor de binnenruimte van een catamaran.
Daardoor zijn de mensen binnen veel meer betrokken bij het leven buiten. Een catamaran is daardoor ook heel licht van binnen.
0 Comments